21/12/09

Sejarah SMKJ

SMK Junjung dinamakan sempena nama pekan dan mukim Junjong, iaitu pekan sempadan antara Kedah Darul Aman dan Seberang Perai, Pulau Pinang.

Memulakan sesi persekolahan 1990/1991 dengan menumpang di Sekolah Kebangsaan Junjung pada sesi petang dengan bilangan pelajar seramai 98 orang dari kampung-kampung sekitar pekan Junjong dan ditempatkan dalam 4 kelas iaitu Tingkatan Peralihan dan Satu dengan bilangan 11 orang guru. Akhirnya pada tanggal 25 September 1996, bersamaan hari Rabu, dalam satu majlis ringkas tetapi bermakna, seluruh warga sekolah dengan rasminya memasuki dan menggunakan bangunan baru yang dinanti-nantikan. Perhimpunan pertama telah diadakan di tapak perhimpunan dengan dihadiri 340 orang pelajar dan 21 orang guru.

Apabila sesi persekolahan 1997 bermula, SMK Junjung mula menerima pelajar-pelajar dari taman-taman perumahan sekitar Jalan Kulim-Junjong, Kulim-Bukit Mertajam dan Kem Pasukan Polis Hutan (PPH), Kulim.

Tanggal 2 haribulan Ogos 2009, SMK Junjung memulakan sesi persekolahan Pendidikan Khas dengan bilangan pelajar sebanyak 7 orang. Selain itu sesi Matapelajaran Teknik Vokasional yang akan bermula pada tahun 2010.

Warga SMK Junjung akan berusaha sedaya-upaya agar dapat melahir anak didik yang berkualiti dari segi sahsiah, rohani dan intelek.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Program Sekolah November ini..... mohon perhatian semua... SELAMAT DATANG KE KOFPA 2011

poster color