Pentaksiran Berasaskan Sekolah
Berikut adalah prosedur-prosedur yang perlu dipatuhi:
BIL | TINDAKAN | RUJUKAN |
1 | Mengeluar arahan melaksanakan pemantauan. | Surat/Memo/Minit Mesyuarat/ e-mail |
2 | Menentukan kriteria pemilihan lokasi pemantauan | Senarai lokasi/ kriteria |
3 | Menentukan spesifikasi dan prestasi perkhidmatan/kerja bagi lokasi yang dipantau | Senarai spesifikasi dan prestasi yang ditetapkan |
4 | Menyediakan takwim pemantauan | Memo/minit mesyuarat /Perancangan atau Takwim |
5 | Menyedia dan menentukan instrumen berdasarkan objektif pemantauan | Instrumen Pemantauan |
6 | Mengeluarkan arahan tugas sebelum pemantauan dilaksanakan | Arahan Tugas |
7 | Melaksanakan pemantauan menggunakan instrumen yang telah disediakan. | Instrumen Pemantauan |
8 | Menyedia dan menyerahkan dapatan pemantauan kepada lokasi pada hari pemantauan | Dapatan pemantauan |
9 | Mendapatkan maklum balas dari lokasi dalam tempoh 14 hari bekerja bagi : i.teguran atau dapatan pemantauan yang tidak memenuhi spesifikasi dan prestasi perkhidmatan/kerja yang ditetapkan; ATAU ii.cadangan penambahbaikan bagi lokasi yang mencapai spesifikasi dan prestasi perkhidmatan/kerja yang telah ditetapkan. | PK03-1 Borang Maklum Balas Pemantauan |
10 | Melaksanakan pemantauan susulan kepada lokasi yang tidak mencapai spesifikasi dan prestasi perkhidmatan/kerja yang ditetapkan. | Laporan tindakan susulan |
11 | Menyediakan laporan penuh pemantauan untuk diserahkan kepada Ketua Jabatan. | Laporan Penuh |
12 | Membentangkan laporan pemantauan dalam mesyuarat pengurusan | Minit mesyuarat |
—Pentaksiran yang dirancang, ditadbir, diskor dan dilapor oleh sekolah.
—LPM menyediakan instrumen merangkumi piawai, kriteria, panduan dan peraturan
—Bertujuan membolehkan calon mengukur tahap penguasaan pengetahuan, kemahiran dan nilai berbanding kriteria yang ditetapkan
—Membolehkan calon memperbaiki pencapaian diri (assessment for learning)
Konsep PBS
—Dirancang di peringkat sekolah merujuk kepada perancangan tentang murid yang akan ditaksir, bila pentaksiran dibuat, kekerapan pentaksiran, siapa yang terlibat dalam pentaksiran, pemilihan atau pembinaan instrumen pentaksiran, penskoran, pengredan dan pelaporan dibuat oleh pihak sekolah dengan berpandukan kepada Panduan PBS bagi matapelajaran berkenaan.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan